Drie Delftse boekmakers signeren


Lege steden tijden de lockdown, ontroerende portretten van Delftse ouderen en korte verhalen met gortdroge humor. Alyssa van Heyst, Karl Flieger en Marcel de Wit geven op zaterdag 25 mei tussen 14.00 en 16.00 uur een klein boekenfeestje bij The Read Shop Kempers in winkelcentrum De Hoven Passage. Inclusief handtekening.

Wij zagen Delft veranderen
Karl Flieger (61) schreef het boek ‘Wij zagen Delft veranderen’.
Mateloos interessant, een feestje. Zo noemt hij de gesprekken die hij voerde met oudere Delftenaren. Tachtigers en negentigers die vrijuit vertellen over hun leven in Delft, hij kan er niet genoeg van krijgen. In zijn boek maakt Flieger korte portretten van mensen die zijn stad nog langer kennen dan hijzelf. “Geweldig om bij die mensen aan de keukentafel te zitten en te horen over de oorlogstijd, de grote uitbreidingen van de stad, de winkeltjes van vroeger, de koeien die graasden op plekken waar ik zelf later heb gewoond. De sociale samenhang ook, compleet met touwtjes uit de brievenbus. Ik ben een echte Delvenaar en ik denk dat ik de stad aardig ken, maar als je met de vorige generatie mag sparren over hún Delft, dan merk je dat de ontwikkelingen snel gaan. Mijn boek is dan ook niet alleen leuk voor mensen van mijn leeftijd en ouder, maar ook voor jongeren. Ik vind historisch besef belangrijk. Mijn tip voor de jeugd van Delft? Koop een zak gevulde koeken, bel bij je buurvrouw van 90 aan en vraag naar haar Delft-gevoel. Zeker weten dat je een fantastische middag hebt. En je buurvrouw ook.”

Gesloten
Alyssa van Heyst (34) ging in 2020 tijdens de lockdown de dertig grootste steden van Nederland af om gesloten winkels en lege straten te fotograferen. Van Groningen tot Middelburg en van Alkmaar tot Maastricht én natuurlijk Delft. Het boek, met als titel ‘Gesloten’, is een beeldende herinnering geworden aan deze historische periode waarin Nederland tijdelijk tot stilstand kwam. Elke stad wordt ingeleid met een haiku. “Winkels gesloten, pleinen stiller dan ooit, ondernemers met de handen in het haar. Ook bij mij werden mijn opdrachten één voor één afgebeld. Ineens zat ik daar, zonder foto-opdrachten”, schrijft ze in het voorwoord. “Stilzitten is niet mijn ding dus besloot ik op pad te gaan om deze historische gebeurtenis vast te leggen.”
Ze reed ruim 1900 kilometer en ontdekte dat winkelend publiek en kerstgekte plaatsmaakte voor kille en lege straatbeelden. “Ik sprak met weinig mensen, alleen de eigenaren van de airbnb’s waar ik sliep”, laat ze weten. “Maar ik zag ook hoop, liefde en humor. Dat zat ‘m vooral in de gesloten winkels met hun prachtige marketingteksten, zoals ‘Komt goed schatje’ in Den Bosch of een café in Ede met de naam ‘Relax’. Dan moet ik dat gewoon fotograferen.”

Pindakaas. (met punt)
Marcel de Wit (60) schreef geen letter in coronatijd. “Ik loop dagelijks door Delft, voornamelijk in het historische centrum waar ik woon. Daar gebeurt altijd wel iets waar een verhaal in zit. Maar iedereen zat thuis. En aangezien mensen met al hun eigenaardigheden mijn grootste inspiratiebron zijn, werd het stil in mij.”
Hij pakt na corona de draad weer op. Hij wandelt en observeert die vaak vreemde medemens. Wekelijks vloeit er een scherpe column of humoristisch verhaal uit zijn pen. Over de man die zijn hond voor de deur laat schijten en glashard alles ontkent of een echtpaar dat in de supermarkt de dag van hun eerste ontmoeting nog eens overdoet. Alle verhalen zijn nu gebundeld in ‘Pindakaas.’, een boek met doodgewone Delftenaren in de hoofdrol. En waar je stiekem keihard om moet lachen.

Onderschrift foto: Van links naar rechts Alyssa van Heyst, Marcel de Wit en Karl Flieger. Op 25 mei te zien en te horen bij The Read Shop Kempers in winkelcentrum De Hoven Passage. Foto Alyssa van Heyst.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Boodschappen doen

Gevulde koeken

Autoluw